Índex General > Model General > Funcions mes rellevants 

 

Funcions mes rellevants 

 

 

Tota demanda declarada tindrà associat un cas. El cas es dona d’alta automàticament en enregistrar la demanda en el sistema. Es dotarà a l’aplicació de funcions per a poder fer manteniment de les dades del cas, així com pel manteniment de la demanda declarada. Aquestes funcions estaran restringides a serveis matrius, i orientades a la correcció d’aquells errors que no pugin ser esmenats per la via convencional (per motius d’urgència, per problemes tècnics, ...). Es podrà fer: reprogramacions, baixes, baixes temporals, reactivacions,... 

 

 

La creació del procés es durà a terme de dues formes: 

o    Mitjançant la declaració de casos relacionats en els moviments de declaració de la demanda d’una unitat proveïdora.  

             

o    A partir de les variables coincidents definides prèviament. Els processos creats d’aquesta forma rebran la qualificació de proposta de procés i caldrà que  siguin validats per CatSalut.    

             

Es dotarà a l’aplicació de les següents funcionalitats per a gestionar els processos: validació de les propostes, creació, modificació  i baixa .    

 

Les variables coincidents per la creació automàtica del procés son: CIP, diagnòstic /    presumpte diagnòstic, especialitat, nivell de prioritat i temps màxim (a partir del qual ja no es tindran en compte els casos com a candidats a formar part d’un procés). 

Es dotarà a l’aplicació de funcions per modificar les variables coincidents a tenir en compte per la creació automàtica del procés. No tots els casos tindran un procés associat. 

 

 

El sistema permet, per qualsevol tipologia de llistes d’espera, declarar demanda programada i no programada, entesa aquesta darrera com a demanda sense data de programació.  

La demanda programada pot ser susceptible d’acceptar modificacions sobre la data de programació. Aquest concepte s’anomena reprogramació. 

Una reprogramació pot ser a petició del centre o a petició del propi pacient. En el cas de que sigui a petició del pacient, el temps transcorregut entre la primera data i la data modificada no comptarà pels càlculs dels indicadors de temps 

Es definirà un nombre màxim de reprogramacions per motius del centre i un nombre màxim de reprogramacions per motius del pacient. Així com, un temps màxim per la nova programació. 

 

 

Quan una unitat proveïdora no pot resoldre la demanda que té contractada, pot ser possible el redireccionament d’aquesta demanda a un altre unitat proveïdora amb capacitat per realitzar-la.  

La gestió del redireccionament l’efectua CatSalut, directa o indirectament. Es contemplen tres casos de redireccionament en funció de qui l’inicia i qui el gestiona: 

 

q  CatSalut inicia i gestiona el redireccionament  

q  La unitat proveïdora notifica a CatSalut que no pot assumir la demanda. CatSalut gestiona el redireccionament  

q  La unitat proveïdora notifica que no pot assumir la demanda i deriva els pacients a una altra unitat proveïdora amb qui té acords previs. 

             

En termes generals, caldrà l’acceptació per part del pacient. Així com el vist i plau de la Regió Sanitària  

 

En el redireccionament s’ha de mantenir la traçabilitat de la demanda que ha originat el cas, es per aquest motiu que el que es redirecciona es el cas. 

 

·         La identificació de la traçabilitat a partir del cas es podrà efectuar de dues formes: 

 

q  Mitjançant l'associació del redireccionament (mateix número de cas) entre unitats proveïdores  

q  A partir de les variables coincidents definides en les dos declaracions de demanda (la de la UP origen i la de la UP destinació). Aquestes variables corresponen a les variables utilitzades en la detecció de duplicats entre unitats proveïdores (a utilitzar per aquelles UP que encara declarin per el canal GTF). 

 

 

S'entén per duplicat quan la mateixa demanda (cas declara més d’una vegada, tant per una mateixa unitat proveïdora com entre unitats proveïdores diferents. 

 

            Els duplicats poden ser: 

 

q   Dintre de la mateixa unitat proveïdora 

q   Entre unitats proveïdores diferents 

 

            Els duplicats es cercaran tant en demandes en situació d'alta com de baixa. 

 

Es considera un duplicat tot cas que te les següents coincidències amb un altre cas: 

 

q  Dintre de la mateixa UP: 

 

          Per tots els tipus de llista: mateix número de Cas, mateix Tipus de Llista i mateixa UP. 

          Per quirúrgiques: Mateix pacient (mateix CIP si és assegurat o mateix número d'història clínica en cas de no assegurat), mateix tipus de llista, mateixa data sol·licitud/inclusió en llista, mateix procediment CIM intervenció i mateixa bilateralitat. 

          Per proves diagnòstiques: Mateix pacient (mateix CIP si és assegurat o mateix número d'història clínica en cas de no assegurat), mateix tipus de llista, mateixa data d'inclusió en llista, mateix codi de prova diagnòstica (en el cas de que aquest sigui no genèric). 

          Per primeres visites de consultes externes: Mateix pacient (mateix CIP si és assegurat o mateix número d'història clínica en cas de no assegurat), mateix tipus de llista, mateixa especialitat i mateixa data d'inclusió en llista. 

 

                        Els duplicats detectats dintre de la mateixa UP són rebutjats pel sistema. Es retorna un missatge d’error a la unitat proveïdora que ha fet la declaració de la demanda.  

 

q  Entre UP diferents: 

 

          Per tots els tipus de llista: mateix IRE (Identificador de registre de la UP), mateix número de Cas, mateix Tipus de Llista i mateixa UP. 

          Per quirúrgiques: Mateix pacient (mateix CIP si és assegurat o mateix número de no assegurat), mateix tipus de llista, mateixa data sol·licitud/inclusió en llista, mateix procediment CIM intervenció i mateixa bilateralitat. 

          Per proves diagnòstiques: Mateix pacient (mateix CIP si és assegurat o mateix número de no assegurat), mateix tipus de llista, mateixa data d'inclusió en llista, mateix codi de prova diagnòstica (en el cas de que aquest sigui no genèric). 

          Per primeres visites de consultes externes: Mateix pacient (mateix CIP si és assegurat o mateix número de no assegurat), mateix tipus de llista i mateixa especialitat. 

                         

Els duplicats entre unitats proveïdores diferents no seran rebutjats pel sistema, quedaran marcats en la base de dades com a candidats a duplicat.  

                        Les variables coincidents dels no assegurats utilitzades per la detecció dels candidats a duplicats seran administrables. 

                        Es dotarà a CatSalut de funcions tant per l’administració dels candidats a duplicat (confirmació de duplicat, desmarcar candidats a duplicat), com per a l’administració de les variables coincidents.  

 

 

Cada tipologia de llista d’espera té el seu criteri per agrupar la informació i fer-ne el seguiment, de manera que en permeti la gestió i l’obtenció de dades significatives a publicitar per part de CatSalut. 

 

            Els agrupadors de les llistes d’espera, per a l’estudi i el seguiment de la demanda, es defineixen en funció del tipus de llista: 

 

q  Per quirúrgiques agruparà procediments i/o diagnòstics (aquest agrupador s’anomena grup de monitoratge). 

q  Per p. diagnòstiques agruparà proves diagnòstiques. 

q  Per consultes externes especialitzada agruparà especialitat i opcionalment tipus de visita  

 

            L’aplicació disposa de funcions per a la definició i manteniment d’aquests agrupadors. 

 

 

El sistema de llistes d’espera possibilita associar un    temps de resolució desitjable a un cas en base a: 

 

q  Tipus de llista 

q  Tipus de llista i agrupador  

q  Tipus de llista i nivell de prioritat 

q  Tipus de llista, agrupador i nivell de prioritat 

 

En el cas de consultes externes i proves diagnòstiques, com que el agrupador no es obligatori, es podrà definir el temps de resolució desitjable a nivell d’especialitat i de prova diagnòstica. El temps de resolució desitjable serà un dels indicadors del monitor de situació global.            

 

 

CatSalut garanteix al ciutadà, per determinades demandes, un temps màxim d’espera. El sistema de llistes d’espera possibilitarà associar el temps màxim d’espera d’un cas en base a: 

 

q  Tipus de llista i agrupador  

q  Tipus de llista, agrupador i nivell de prioritat 

 

El temps màxim d’espera serà un dels indicadors de monitor de situació global

 

 

Un dels aspectes claus es facilitar el comptatge del temps de demora, entenent com a tal, el temps que porten esperant els pacients per tal que se’ls hi realitzi una determinada prestació (intervenció, prova diagnòstica o consulta externa). Aquest temps es compta des de la data de sol·licitud de la prestació fins a la data actual. Es calcula únicament amb pacients que estan d’alta en el registre. indicador del monitor de situació global.         

 

 

El sistema facilitarà la gestió i el seguiment de les llistes d’espera proactivament mitjançant la utilització del Monitor de situació global. Aquest monitor estarà a disposició tant de CatSalut com de les diferents unitats proveïdores, aplicant la restricció habitual per àmbit de dades. 

             

El monitor de situació global es basa en la utilització d’indicadors predefinits per el sistema.  Entenem per indicador una situació o fet a detectar i/o comptar en la base de dades.  

 

Exemple d’indicadors del monitor: 

 

q  Casos en llista d’espera  

q  Temps mig d’espera  

q  Temps mig de demora 

q  Casos fora de garantia 

 

Per cada un dels indicadors es podran definir rangs de valors que faran que en assolir-se el sistema dispari una alarma. Aquestes alarmes es visualitzaran en el mateix monitor.   

 

El monitor de situació global es mostrarà en diferents nivells d’agregació: 

 

q  Indicadors agregats per unitats proveïdores, Regions sanitàries i  totals. 

q  Indicadors desglossats, poden arribar a la consulta del detall del cas. 

             

La informació del monitor es podrà exportar a eines ofimàtiques. 

             

La visualització de cada un dels indicadors dintre del monitor, així com la recepció de les alarmes es podrà assignar / restringir a: 

 

q  Unitats  Proveïdores 

q  Regions sanitàries 

q  Serveis matrius  

 

 

La situació de la demanda s’identifica com alta i baixa.  

A més existeixen uns motius de baixa comuns per a totes les llistes, alguns dels quals a efectes de detecció de duplicats seran considerats com a altes (es tracta de les baixes temporals que existeixen per quirúrgiques).  

Els motius de baixa que existeixen actualment són: baixa per activitat realitzada intervenció / prova/visita realitzada, baixa per trasllat a un altre centre, baixa voluntària, èxitus, pacient no localitzable, pacient sol·licita o no accepta demora, rebuig no justificat, baixa per motius tècnics, baixa per trasllat a un altre centre compra extraordinària, baixa per pacient intervingut en un altre centre, baixa per contraindicació mèdica, duplicat amb un altre centre, altres,... 

 

 

Es facilitarà la traçabilitat de les comunicacions independentment del canal de comunicacions utilitzat. Les funcions de consulta de la traçabilitat estaran disponibles tant per les unitats proveïdores com per CatSalut. El primer nivell de consultes seran dades agregades, i es pot consultar el detall de cada enviament. 

 

 

El sistema permet l’enregistrament de totes les sol·licituds d’emissió de certificats de garantia, així com l’emissió del mateix i el seguiment de l’enviament.    

 

 

Es permetrà la creació de plantilles de documents en les que es combinarà text estàtic amb referències a atributs de la base de dades.  

Es definirà una funció per a la generació dels informes en base a una selecció de dades prèvia i a les plantilles predefinides. En general tots els informes es deixaran preparats per que pugin ser emesos per CatSalut o per les unitats proveïdores. Si es vol, es podran restringir a l’àmbit de CatSalut. Com sempre, cada usuari només podrà emetre informes amb les dades del seu àmbit. 

 

 

Una bona part dels atributs de les llistes d’espera es validen contra catàlegs existents dintre de la pròpia aplicació. Aquests catàlegs son modificables per un usuari amb perfil administrador, guardant-se, el sistema, el detall de tots els canvis.  

Pel que fa a la configuració de llistes es permetrà la definició d’atributs dinàmics associats a cada tipus de llista. Entenem com a atributs dinàmics aquells atributs que pot definir i actualitzar un usuari administrador de LLE, en contraposició als atributs estàtics que venen predefinits per el sistema i no podran ser modificats per cap usuari administrador. 

A tots els atributs (estàtic i dinàmics) se’ls hi podrà aplicar regles de validació. El sistema permetrà definir un catàleg de validacions que s'utilitzaran en les regles de validació dels atributs.  

 

 

Els sistema facilitarà a les unitats proveïdores i a CatSalut l’obtenció d’informació en forma de llistats i en forma d’extraccions per, en aquest últim cas, poder ser tractada posteriorment amb eines ofimàtiques.  

També es realitzarà l’enviament d’informació al sistema de Bussiness Intelligence de CatSalut. 

 

 

S’enregistraran totes les modificacions de les dades de llista d’espera sanitària associades a la demanda, així com les dades d’auditoria (qui ha fet la modificació i quan l’ha fet). 

Altrament, es definirà un procés d’historificació tant de les comunicacions com de les dades associades a la demanda 

 

 

Logos